Zakładasz Firmę? Nowe badanie pokazuje, że marihuana może w tym pomóc.
Nowe badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym w Waszyngtonie sugeruje, że marihuana może inspirować przedsiębiorców do wymyślania większych, odważniejszych pomysłów na biznes.
Naukowcy odkryli, że przedsiębiorcy, którzy często konsumowali marihuanę, wymyślili propozycje biznesowe, które były bardziej oryginalne, ale mniej wykonalne, według panelu ekspertów, którzy ocenili pomysły.
„Poza wrodzonymi zdolnościami twórczymi przedsiębiorcy mogą próbować zwiększyć swoją kreatywność” – mówi badanie, które ukaże się w marcu 2021 r. w Journal of Business Venturing. „Pomimo generowania bardziej oryginalnych pomysłów, stwierdziliśmy, że pomysły użytkowników konopi były mniej wykonalne”.
Badanie wykazało również, że istotnymi zmiennymi były pasja przedsiębiorcy, która może zwiększyć kreatywność kosztem wykonalności, a także ich wcześniejsze doświadczenie w zakresie przedsiębiorczości, które miało tendencję do zwiększania wykonalności pomysłu, ale ograniczało kreatywność.
Odkrycia „zapewniają wgląd w twórcze korzyści i szkody związane z używaniem konopi indyjskich”, czytamy w badaniu, „sugerując, że użytkownicy konopi – zwłaszcza ci, którzy są pasjonatami odkrywania nowych pomysłów na przedsięwzięcie lub ci, którzy mają stosunkowo niewielkie doświadczenie w przedsiębiorczości – mogą skorzystać na spostrzeżeniach nieużytkowników w celu rozwinięcia wykonalności ich pomysłów”.
Aby przetestować wpływ marihuany na generowanie pomysłów biznesowych, badacze poprosili 254 przedsiębiorców, którzy wpadli na „jak najwięcej nowych pomysłów na firmę” w oparciu o rzeczywistość wirtualną – podpowiedź dostarczona przez badaczy. Uczestnicy mieli trzy minuty na wygenerowanie pomysłów, a następnie wybrali pomysł, który uważali za najlepszy. Następnie dwóch „ekspertów oceniających” oceniło wybrane sugestie pod kątem oryginalności i wykonalności.
Naukowcy twierdzą, że ich odkrycia potwierdzają jedną z podstawowych hipotez badania: że istnieją różnice między sposobem, w jaki użytkownicy konopi indyjskich i osoby niebędące użytkownikami dochodzą do pomysłów biznesowych. „Użytkownicy konopi są bardziej impulsywni, pozbawieni zahamowań i lepiej identyfikują relacje między pozornie odmiennymi pojęciami” – sugeruje badanie. „Jednak te różnice i osłabione funkcjonowanie wykonawcze użytkowników konopi prawdopodobnie szkodzi wykonalności pomysłu”.
Warto zauważyć, że naukowcy nie prosili uczestników o spożywanie marihuany w samym badaniu. Zamiast tego, aby porównać osoby używające konopi z osobami nie używającymi konopi, naukowcy podzielili uczestników na dwie grupy: tych, którzy używali marihuany mniej niż pięć razy w życiu oraz osoby, które w ogóle nie stosowały marihuany, a także osoby, które spożywały więcej niż pięć razy w życiu i co najmniej dwa razy w ciągu ostatniego miesiąca (użytkownicy).
„W przeciwieństwie do alkoholu, gdzie organizacje zdrowotne ustanowiły standardy dotyczące intensywnego picia”, zauważa badanie, „uczeni nie osiągnęli jeszcze konsensusu co do tego, kto dokładnie jest użytkownikiem cannabis, a kto dokładnie nie jest.”
Ponieważ badanie miało charakter wyłącznie obserwacyjny, nie można również ustalić, czy używanie marihuany było w rzeczywistości przyczyną różnic między poglądami obu grup. Może się zdarzyć, że jakaś inna cecha lub cechy wyjaśniają zarówno generowanie pomysłów danej osoby, jak i jej decyzję o spożyciu konopi.
Grupa użytkowników konopi indyjskich w badaniu liczyła 120 osób, czyli 47,2% wszystkich uczestników. Badacze próbowali kontrolować pewne inne czynniki, takie jak płeć, wiek, wykształcenie i znajomość technologii.
Chociaż wyniki sugerują, że ogólnie konopie indyjskie mogą zarówno inspirować oryginalność, jak i ograniczać wykonalność, na wyniki duży wpływ miało to, co badacze określali jako „przedsiębiorcza pasja do wymyślania”, a także ich „doświadczenie przedsiębiorcze”.
„Ograniczona wykonalność pomysłów użytkowników konopi indyjskich w porównaniu z osobami nie używającymi konopi indyjskich była znacząca w przypadku osób z niskim doświadczeniem w zakresie przedsiębiorczości” – napisali autorzy badania – „ale nie w przypadku osób z dużym doświadczeniem w zakresie przedsiębiorczości”.
Podobnie, „niższa wykonalność pomysłu użytkowników konopi indyjskich była znacząca przy dużej pasji przedsiębiorczej do wymyślania, ale nie niskiej pasji przedsiębiorczej do wymyślania” – stwierdzono w badaniu.
„Przedsiębiorcza pasja do wymyślania wydaje się odgrywać rolę w kierowaniu użytkowników konopi indyjskich w kierunku oryginalności pomysłów, ale z dala od ich wykonalności”, mówi. „Z drugiej strony, doświadczenie przedsiębiorcze wydaje się osłabiać pozytywny związek bycia użytkownikiem konopi indyjskich z oryginalnością pomysłu i negatywny związek z wykonalnością pomysłu”.
Jak potwierdza samo badanie, wielu odnoszących sukcesy liderów biznesu i wizjonerów przypisuje inspirującą moc konopi. Na przykład, Steve Jobs, „zauważył, że używanie konopi pomogło mu poczuć się 'zrelaksowanym i kreatywnym’”. (Biograf Walter Isaacson również zacytował Jobsa, mówiąc, że inny lek, LSD, jest „jedną z najważniejszych rzeczy w moim życiu .… To wzmocniło moje poczucie tego, co jest ważne – tworzenia wspaniałych rzeczy zamiast zarabiania pieniędzy ”).
Z drugiej strony naukowcy twierdzą, że używanie konopi indyjskich może być mieczem obosiecznym. „Regularne używanie konopi jest powiązane z licznymi szkodliwymi skutkami, takimi jak możliwość uzależnienia, zwiększone ryzyko wypadku samochodowego, problemy ze zdrowiem psychicznym i oddechowym, a także zaburzenia pamięci i inne zaburzenia poznawcze ”.
„Najwyraźniej istnieją zalety i wady używania konopi indyjskich, które zasługują na dalsze zbadanie” – powiedział Warnick. „Ponieważ fala legalizacji marihuany trwa, musimy przyjrzeć się rzeczywistym efektom cannabis”.